Rudolf
Steiner
Rudolf Steiner(1861-1925) østrigske filosof, født i
Ungarn (nuværende Kroatien) Barnesyn/menneskesyn;
Barnesyn;Steiner mener at mennesket er et rytmisk væsen og udviklingen styres af en 7 års rytme;
0 år =
Fostertilstand og legemets fødsel
0-7 år = De
fysiske kræfter og tilhørende sjæleevner udvikles. Indlæring sker ved
efterligning og forbillede.
7-14 år = De
sjælelige kræfter udvikles i forhold til vaner, personlighedskarakter,
temperament osv. Indlæringen
sker ved efterfølgelse og autoritet.
14-21 år = De åndelige kræfter og sjæleevner
udvikles. Den egentlige intellektuelle indlæring finder sted, idet den unge kan
udvikle abstrakte forestillinger, dømmekraft og fri forstand.
21 år =
Jeg´et fødes og frigøres fra de 3 andre individer og man bliver selvstændig.
Menneskesyn;
Steiner mener at mennesket består af;
Fysiske kræfter (sjælens vilje og handling)
Sjælelige kræfter (sjælens følelser, smerter, lyst,
begær lidenskab)
Åndelige kræfter (Sjælens evne til at iagttage og
tænke, samt formidle de tanker og ideer hos os)
Jegét (styrer og sammenfatter de 3 kræfter)
Målet med al opdragelse/sundhed er at bringe de 4
ovenstående kræfter i harmoni med hinanden
Steiners samfundssyn er er en blanding af sociale og
liberale ideer;
Man skal sikre individuelt frihed,
produktionsmidlerne skal være fælleseje, åndslivet skal være frit
Grundlæggende værdier;
Antroposofien er grundlagt af den østrigske filosof
Rudolf Steiner (1861-1925), antroposofi er sammensat af de græske ord anthropos
(menneske) og sofia (visdom eller kundskab), – og betyder således visdom eller
kundskab om mennesket.
Steiner udtaler, at ”Antroposofi er en
erkendelsesvej, som vil føre det åndelige i menneskets væsen til det åndelige i
verdensaltet”. Således er antroposofi ikke alene kundskab om mennesket, men
også en metode, hvorigennem mennesket har mulighed for at opnå erkendelse af
sig selv som åndelig individualitet og bevidsthed om sin oprindelse i en
oversanselig verden.
Målet med opdragelse/pædagogikken;
Målet med opdragelsen er at styrke barnets iboende
kræfter, så det udvikler sig til et harmonisk, åndsfrit og selvstændigt
menneske. Denne udvikling sker igennem fastlagte ”trin”. Man lægger vægt på at
uddanne hele barnet og på at fremme kreativiteten. Kunstneriske fag spiller en
stor rolle i Steiners skole/børnehave som samtidig bygger på hans
antroposofiske tanker, men er ikke et tema i undervisningen.
Forholdet mellem voksen/professionel og
barn/bruger;
Følger vi børn
gennem skolealderen og nøje iagttager, hvad der sker for dem undervejs fra
skolemodenhed gennem niårskrise, til pubertet og det begyndende voksenliv, kan
man ane de lovmæssigheder, der ligger i den sjælelige, åndelige udvikling fra barn
til voksen
Vi iagttager hos
det opvoksende barn de tre sjælekvaliteter: et tankeelement, et følelseselement
og et viljeselement. Alle tre sjælelag må tilgodeses i skolehverdagen, således
at det opvoksende menneske får de bedste forudsætninger for at forvalte de
opgaver i voksenlivet, der ligger klar.
Metode/midler til at opnå målet;
At barnet via selvopdragelse; Pædagogernes opgave er
at indrette institutionen, tilrettelægge dagligdagen med aktiviteter med det
formål at barnet skal kunne opdrage sig selv. Det er vigtigt at det er barnets
egen udviklingsproces som følges og ikke forceres.
Barnet lærer ikke gennem læring og forklaring, men
igennem iagttagelse/ forbillede og
efterligninger ved at se på de voksne og derfor skal de opleve de
voksenes handlinger.
Der lægges vægt på det rytmiske princip og da
mennesket er et rytmisk væsen,
lægges der vægt på at skabe rytmer i barnets liv, da det styrker og
harmoniserer udviklingen. Der skabes daglige ”rytmer” ved en rytmisk opbygning
af dagligdagen b.la igennem eventyrfortællinger, sanglege m.m.
Igennem fri
leg har børnene mulighed for at bruge sine fysiske, vilje- og
handlermæssige udfoldelser samt mulighed for selvopdragelse. Det
tilfredsstilles igennem tøjdukker, kogler, grene, sten og div. Naturmaterialer.
Efter fri leg kommer de æstetiske områder som prioriteres meget højt. Det kan
være eventyrfortællinger, historier, sang, maling m.m. Der males meget i
børnehaven og man bruger kun farverne gul, Blå og rød, Steiners princip er at
børnene selv skal erfare/lære igennem efterligning af de voksne dvs. at pædagogen
introducere børnene for maling ved at male (uden tale/forklaring) og herigennem
vægges børnenes nysgerrighed og de efterligner.
Rudolf
Steiner i forhold til ”Pædagogen i det senmoderne: at vide, kunne og gøre”
Steiner ide om læring gennem iagttagelser og
efterligninger lægger sig tæt op af begrebet autosocialisering. Ved
autosocialisering iagttages gruppens adfærdsmønster, for derefter at kunne
blive en del af gruppen og have den samme adfærd.
I Rudolf Steiners institutioner arbejdes der med
anerkendelse, den solidariske sfære, som ifølge Axel Honneth udvikler selvværd
og en følelse af værdsættelse i et fællesskab.
Steiner kan virke uforståelig og provokerende i
forhold til vores vestlige verdensbillede, og bliver derfor sjældent nævnt i
pædagogikkens historie.
Kilder
-
Ringsted, Suzanne: Rudolf Steiner
Ingen kommentarer:
Send en kommentar